Bildet viser mann som står ved en hvit elbil

Har reservert tre elektriske varebiler

Daglig leder Sigurd Narvestad og medarbeiderne hans i M. Carlsen & Sønn Jevnaker AS har montert elbilladere rundt i distriktet i årevis. Nå har de selv reservert sine første elektriske varebiler.

-Vi vil gjerne sitte i førersetet i den grønne utviklingen, og derfor har vi reservert tre Volkswagen ID. Buzz Cargo, som vi forhåpentligvis får en gang til neste år. Planen er å bytte ut hele bilparken vår etter hvert som rekkevidden blir stor nok og bilene kan ta den nyttelasten som vi trenger. Vi må dra med oss temmelig mye tungt utstyr på de fleste oppdragene, sier daglig leder Narvestad.

Miljøet, først og fremst

Elbilbølgen har skyllet for alvor over landet de siste par årene, og få har merket det mer enn Sigurd Narvestad og kollegene hans i M. Carlsen & Sønn Jevnaker AS.
-Skal man skaffe seg elbil, så bør man ha en hjemmelader. Da lader man sikkert, hurtig, billig og ikke minst kan man lade smart. Dette har heldigvis elbilistene skjønt. Nå opplever vi en stadig økende etterspørsel fra borettslag og næringslivet i regionen som ønsker å legge forholdene til rette for beboere, kunder og ansatte, forteller Narvestad.
-For oss handler det først og fremst å ta miljøansvar når vi nå er i ferd med å elektrifisere bilparken vår. Men det har også en økonomisk dimensjon. Vi regner med å spare ganske mye på både drivstoffutgifter, bompenger og vedlikeholdskostnader. Dessuten er det stadig flere byggherrer som stiller miljøkrav. I Oslo er det allerede krav om elektriske kjøretøy, og det kommer sikkert til å spre seg hit til Jevnaker og andre randsoner om ikke lenge.

Håper på tilstrekkelig rekkevidde

Den nye folkevognbussen til M. Carlsen & Sønn Jevnaker AS er først og fremst beregnet på serviceoppdrag i nærområdet. Hurtigladere er allerede på plass. Volkswagen ID. Buzz Cargo skal ha en rekkevidde på inntil 423 kilometer (WLTP), og det skal ifølge Sigurd Narvestad være mer enn tilstrekkelig til at elektrikerne hans får gjort det de skal.
-Vi regner med at det holder å lade opp bilene over natten. Det som er mest spennende nå er når vi faktisk kan få bilene. Det er jo som kjent leveringsproblemer i bilbransjen, men Volkswagen har lovet levering en eller annen gang til neste år. Det er lov å håpe, og vi gleder oss til å få de nye bilene.